Esteettömyysvalinnat

Skip to main content
Asiakaspalvelusihteeri Tuija Haapaniemi neuvoo asiakkaita Tampereen Veden Vesitalossa.

Mitä? Milloin? Miksi? Asiakaspalvelu auttaa

Niin omakotitaloa rakentavien kuin sellaisessa asuvien on huomioitava monia vesihuoltoon liittyviä asioita.

Vesi tulee hanasta ja poistuu viemärin kautta, mutta tarvittavat yhteydet eivät rakennu itsestään. Ensimmäisiä töitä ennen talonrakennuksen aloittamista on tilata Tampereen Veden karttapalvelusta maksuton liitoskohtalausunto kiinteistön vesi- ja viemärisuunnitelmia, verkostoon liittymistä ja rakennuslupaa varten.

Lausunnon tilauslomakkeen voi täyttää Tampereen Veden nettisivuilla ja lähettää sähköpostilla karttapalveluun, tuoda Vesitalon asiakaspalveluun tai varata ajan karttapalvelusta. Hakemukseen liitetään kopio talon asemapiirroksesta.

– Liitoskohtalausunto määrittelee kohdat, joissa kiinteistö liittyy vesijohto- ja viemäriverkostoon. Lausunnon yhteydessä asiakas saa myös laskelman liittymismaksusta, kertoo toimistorakennusmestari Jarmo Niittyniemi.

Tampereella rakennusvalvonta vaatii molempien allekirjoittaman liitoskohtalausunnon. Pirkkalassa käytäntö on hieman erilainen. Allekirjoittaminen käy kätevästi Vesitalon infopisteessä ja samalla saa lausunnon mukaansa. Lausunto toimitetaan asiakkaalle myös sähköpostilla.

Kiinteistön vastuu alkaa runko- ja tonttijohtojen liitoskohdasta

Kun rakennusvalvonta on hyväksynyt kiinteistön vesi- ja viemärisuunnitelmat ja antanut rakennusluvan, on vesisopimuksen vuoro. Sitä varten tarvittavat tiedot voi antaa Tampereen Veden nettisivuilta löytyvällä sähköisellä lomakkeella, sähköpostitse, puhelimitse tai paikan päällä asiakaspalvelussa.

– Sopimus pyritään lähettämään asiakkaalle allekirjoitettavaksi kolmen viiden päivän kuluessa, selvittää asiakaspalvelusihteeri Tuija Haapaniemi

Liittymismaksun suuruus riippuu muun muassa tontin rakennusoikeudesta. Alle 250-neliöisen pientalon liittymismaksu on tällä hetkellä 3 630 euroa, eikä siihen lisätä arvonlisäveroa. Lisäksi tulevat tonttijohtojen rakentamisesta, putkien asentamisesta, liitostöistä ja vesimittarista aiheutuvat kustannukset.

Kiinteistön vastuu vesihuollosta alkaa runko- ja tonttijohtojen liitoskohdasta. Tontin alueella kaivantotyöt vesi- ja viemärijohtoja varten tekee rakentajan urakoitsija.

– Katualueella tonttijohtoa varten tarvittavasta kaivutyöstä voi pyytää tarjousta Tampereen Vedeltä. Rakentaja voi pyytää sitä myös ulkopuoliselta urakoitsijalta, mutta me teemme aina vesi- ja viemärijohtojen liitostyöt, kertoo Tampereen Veden putkimestari Tommi Kivimäki.

Tampereen Vesi rakentaa vesijohdon vesimittarille asti. Asiakas sopii liitostyöt alueen putkimestarin kanssa tai soittamalla Työtilaukset-numeroon. Vesimittari asennetaan, kun taloon tarvitaan vettä, ja vesilaskutus alkaa mittarin asennuspäivästä.

Ilmoita mittarilukema kerran vuodessa

Kun muuttopäivä koittaa, yksi monista muistettavista asioista on ilmoittaa asiakaspalveluun sen hetkinen vesimittarilukema ja talossa asuvien henkilöluku sekä tehdä osoitteenmuutos.

– Henkilöluku on tärkeä tieto laskutusta varten, sillä sen perusteella arvioidaan kiinteistön vuosikulutus. Arvio on noin 40 kuutiota vuodessa henkilöä kohden. Myöhemmin arvio perustuu aiempaan todelliseen kulutukseen, Tuija Haapaniemi selvittää.

Kerran vuodessa omakotiasujan postilaatikkoon kolahtaa vesimittarin itseluentakortti täytettäväksi. Mittarilukeman voi ilmoittaa joko palauttamalla kortin postitse tai sähköisesti rekisteröitymällä Tampereen Veden nettisivujen online-palveluun tai tunnistautumalla palveluun asiakasnumerolla ja käyttöpaikan numerolla.

Tampereen Vesi lähettää vesilaskun noin kolmen kuukauden välein. Kolme niistä on arviolaskuja ja yksi tasauslasku, mikäli asiakas on ilmoittanut vesimittarilukeman.

– Vesimittarilukemailmoitus on tärkeä, jotta asiakas saa kerran vuodessa tasauslaskun. Jos kulutusarvio on vanha, se ei välttämättä ole todellinen, Haapaniemi painottaa.

Tasauslaskussa laskutetaan vesi- ja jätevesimaksu edellisestä lukemasta uuteen lukemaan ottaen huomioon jo maksetut arviot. Jos vettä on käytetty enemmän kuin arvioitu, asiakas maksaa lisää. Jos vettä on kulunut arvioitua vähemmän, vesimaksua palautetaan asiakkaan ilmoittamalle tilille tai se hyvitetään seuraavassa laskussa.

Jos asukasluku muuttuu tai asiakas huomaa vedenkulutuksessa jotain normaalista poikkeavaa, asiasta on hyvä ilmoittaa meille.

Vedenkulutusta kannattaa seurata

Haapaniemi kannustaa omakotitaloasujia tarkkailemaan omaa vedenkulutustaan useammin kuin kerran vuodessa.

– Jotkut seuraavat sitä säännöllisin väliajoin ja kirjaavat lukeman tarkasti ylös. Jos asukasluku muuttuu tai asiakas huomaa vedenkulutuksessa jotain normaalista poikkeavaa, asiasta on hyvä ilmoittaa meille.

Myös Tampereen Vesi reagoi asiakkaan kasvaneeseen tai pienentyneeseen vedenkulutukseen palautettujen vesimittarin luentailmoitusten perusteella ja ottaa tarvittaessa yhteyttä asiakkaaseen asian selvittämiseksi.

 

asiakaspalvelu

Tampereen Veden asiakkaita palvelevat mm. Marita Koskela (vas.), Eliisa Järvinen, Tuija Haapaniemi, Marjaana Kylliö, Tommi Kivimäki ja Seija Vuorenmaa.

 

Mitä maksaa?

Mitä saa 0,0033 eurolla? Litran Tampereen Veden tuottamaa puhdasta hyvälaatuista vettä ympäri vuorokauden suoraan hanasta.

Moni ostaa kioskista lähdevesipullon tai mukillisen kahvia ja maksaa siitä napisematta useita euroja – eikä ajattele kovaa litrahintaa. Hanavesi on edullista. Kuutio eli tuhat litraa eli noin 100 ämpärillistä Tampereen Veden tuottamaa vettä maksaa 3,33 euroa. Hinnassa on mukana talousveden puhdistuksen ja pumppaamisen lisäksi myös jäteveden johtaminen viemäriverkostossa jätevedenpuhdistamolle, puhdistus ja palauttaminen takaisin luonnon kiertokulkuun. Verrattuna muihin isoihin kaupunkeihin Tampereen Veden hinta on keskitason alapuolella.

Vesimaksu koostuu perusmaksusta ja käyttömaksusta. Perusmaksu laskutetaan mittarikoon mukaan, ja sillä katetaan kiinteitä kustannuksia, jotka eivät ole riippuvaisia käytetyn veden määrästä, kuten vesi- ja viemäriverkoston ylläpito. Käyttömaksu puolestaan sisältää niin veden kuin jäteveden ja perustuu kiinteistön vesimittarin lukemaan.

Motivan mukaan suomalaiset kuluttavat vettä 90–270 litraa vuorokaudessa asukasta kohden. Keskimäärin jokainen suomalainen käyttää vettä 155 litraa vuorokaudessa. Pienellä laskutoimituksella (155 l x 0,0033 €) laskettuna Tampereen Veden asiakas maksaa vuorokaudessa käyttämästään vedestä noin 50 senttiä. Sillä ei saa edes lähdevesipulloa kioskista.

Kuka neuvoo?

Asiakaspalvelu Vesitalolla
Aukioloaika käyntiosoitteessa Viinikankatu 42 A
ma–pe klo 8.30–15.45

Vesitilaukset ja -sopimukset, vesilaskutus
Puh. (03) 5656 3600, puhelinpalveluajat:
ma klo 8.30–15.45, ti–pe klo 8.30–12.00
Sähköposti: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Liitoskohtalausunnot, vesi- ja
viemärijohtokartat
Puh. 040 806 2747, 040 806 2489, ma–pe klo 8.30–15.45
Sähköposti: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Työtilaukset, tonttiliittymät ja vesimittarit
Puh. (03) 5656 3660, ma–to klo 7.00–15.30, pe klo 7.00–13.45

Veden laatua koskevat tiedustelut
Ruskon vedenpuhdistuslaitoksen laboratorio
puh. 040 800 4371