VesitehrasLogo

Tampereen veden asiakaslehti

1/2020

Huom! Sinulla on käytössäsi Internet Explorerin vanha versio. Tämä nettilehti on optimoitu Explorerin uudemmille versioille. Suosittelemme selaimen päivitystä myös tietoturvasyistä.
Mitä lasku kertoo?

Käyttöpaikkatunnus, asiakasnumero, lukematiedot, vuosikulutusarvio… Nämä kaikki tiedot löytyvät laskultasi.

1. Tietonurkka, josta selviävät esimerkiksi laskun numero, laskun viite, käyttöpaikkatunnus ja asiakasnumero, joita tarvitset asioidessasi asiakaspalvelun kanssa. Käyttöpaikka kertoo, mikä laskutettava kiinteistö on kyseessä. Lisäksi tiedoista ilmenee kiinteistön ajantasainen vuosikulutusarvio.

2. Laskun yhteenveto, josta ilmenee laskun loppusumma sekä sen sisältämä arvonlisävero.

3. Laskun arvonlisäverollinen loppusumma.

4. Lukematiedot-kohdasta näet, kuinka paljon vettä on kulunut ilmoitettujen vesimittarilukemien välillä.

5. Veden ja jäteveden käyttömaksut laskutetaan tasauslaskussa toteutuneen käytön mukaan. Lisäksi laskutetaan veden ja jäteveden perusmaksut tulevilta laskutuskuukausilta.

6. Aiemmin arviolaskutetut veden ja jäteveden käyttömaksut hyvitetään tasauslaskussa.

7. Arviolasku tulevilta kuukausilta perustuu vuosikulutusarvioon, joka päivittyy aina mittariluennan yhteydessä.

lasku

 

Usein kysyttyjä kysymyksiä?

1. Miten voin tilata e-laskun?

Voit tilata vesilaskusi e-laskuna omassa verkkopankissasi. Tarvitset siihen viitenumeron, jonka löydät viimeisimmästä vesilaskustasi. Lähetämme edelleen myös paperilaskuja tarvittaessa. E-lasku on sähköisessä muodossa oleva lasku, jonka asiakas saa omaan verkkopankkiinsa.

2. Mitä eroa on arvio- ja tasaus­laskulla?

Arviolaskut perustuvat aiemman vedenkulutuksen mukaiseen vuosikulutusarvioon. Kerran vuodessa jokaiseen käyttöpaikkaan lähetetään vesimittarin itseluentakortti, jonka jälkeen muodostuu tasauslasku. Jos arvio on ollut käyttöä suurempi, maksetut maksut otetaan huomioon vähennyksenä seuraavassa laskussa. Jos taas arvio on ollut liian pieni, erotus peritään tasauslaskulla.

3. Mitä seuraa, jos en maksa laskua ajoissa?

Perintätoimisto lähettää asiakkaalle maksumuistutuksen, kun laskun eräpäivästä on kulunut kaksi viikkoa. Jos laskulle ei saada suoritusta, perintätoimisto jatkaa laskujen perintää Tampereen Veden puolesta. Jos perintätoimiston muistutuksista huolimatta laskua ei maksa, joudutaan asiakkaalle lähettämään veden katkaisusta ilmoittava kirje.

4. Mihin voin ottaa yhteyttä, jos laskutuksessa on jotain epäselvää?

Asiakaspalveluun voi soittaa arkisin klo 9.30-12 numeroon 03 565 636 00 tai lähettää sähköpostia osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

Kysymyksiin vastasi asiakaspalvelusihteeri Liisa Soini Tampereen Vedeltä.

Tarkista vedenkulutus helposti Online-palvelussa

Moni asiakas on jo löytänyt uuden Online-palvelun, mutta käyttäjiä toivotaan vielä lisää.

Tampereen Veden uusi Online-palvelu otettiin käyttöön huhtikuussa. Verkkopalvelussa voi ilmoittaa vesimittarin lukeman, tarkastella aiempia mittarilukemia sekä päivittää vedenkäyttöpaikan sopimus- ja laskutustietoja.

– Palvelusta saa nyt helposti raportin omasta vedenkulutuksestaan. Vedenkulutuksen lisääntyminen äkillisesti voi kertoa esimerkiksi putkivuodosta, huomauttaa Tampereen Veden ICT-järjestelmäasiantuntija Kari Koskelvuo.

Jos omaa vedenkulutustaan ­haluaa seurata tarkemmin, vesimittarin lukeman voi ilmoittaa verkkopalveluun vaikkapa kerran kuukaudessa. Vähintään vesimittarin lukema tulisi ilmoittaa kerran vuodessa, kun vesilaitos kysyy asiaa kirjeitse.

Lukemat voi edelleen ilmoittaa myös postitse tulleella luentakortilla.

– Tulevaisuudessa Tampereella siirrytään etäluettaviin vesimittareihin, joista tiedot välittyvät suoraan verkkopalveluun. Silloin vedenkulutusta voi seurata lähes reaaliaikaisesti, Koskelvuo kertoo.

Uuteen Online-palveluun kirjaudutaan Suomi.fi-tunnisteella, jota varten tarvitaan verkkopankkitunnukset. Kirjautumisessa käytetään vahvaa tunnistautumista, jolla voidaan varmistaa asiakkaan henkilöllisyys ja asiakassuhde Tampereen Veteen.

– Kun asiakas on kirjautunut verkkopankkitunnuksilla Online-palveluun, hän voi halutessaan luoda sinne omat tunnukset, joita käyttää jatkossa, Koskelvuo vinkkaa.

Vesimittarin lukeman voi ilmoittaa myös ilman tunnistautumista. Syötä silloin palveluun asiakasnumero ja käyttöpaikkanumero, jotka löytyvät laskultasi.

– Erityisesti isännöitsijät ovat löytäneet palvelun hyvin. He pystyvät nyt seuraamaan eri kiinteistöjen vedenkulutusta ja syöttämään mittarilukemat helposti yhdessä ja samassa paikassa.

Linkki Online-palvelu löytyy osoitteesta https://asiointi.tampereenvesi.fi

TK mediatalo - Asiakaslehti verkossa