VesitehrasLogo

Tampereen veden asiakaslehti

1/2018

Huom! Sinulla on käytössäsi Internet Explorerin vanha versio. Tämä nettilehti on optimoitu Explorerin uudemmille versioille. Suosittelemme selaimen päivitystä myös tietoturvasyistä.

Huoneistokohtaiset vesimittarit edustavat reilua peliä, sillä jokainen asukas maksaa vedestä oman käyttönsä mukaan. Säästäväinen selviää pienellä vesilaskulla, lotraaja tuntee maksut kukkarossaan.

Jotkut asiat painuvat mieleen. Teppo Mattilaa tuntuu edelleen vähän harmittavan se, että aikoinaan kerrostaloasukkaana tuli maksettua liikaa vedestä omaan kulutukseen nähden. Vesimaksua perittiin tuolloin henkilöluvun mukaan.

Vuodesta 2003 lähtien Mattilat ovat asuneet rivitalohuoneistossa Tampereen Messukylän Ruustinna As Oy:ssä. Perheeseen kuuluvat isän ja äidin lisäksi 18-vuotias tytär sekä 17- ja 8-vuotiaat pojat, eli vedenkäyttäjiä on monta.

Rivitaloyhtiön kaikissa 16 huoneistossa on oma vesimittari, joka sijaitsee tuulikaapissa lattialevyn alla. Mattila tunnustaa kurkistavansa mittarilukemia vain kerran vuodessa, mutta sitäkin suuremmalla mielenkiinnolla.

– Kun muutimme tänne, halusimme seurata vesimittarista, miten oma vedenkulutuksemme suhteutuu entiseen ja miten se kehittyy. Olen kirjannut paperille kylmän ja lämpimän veden kulutuksen 10 vuoden ajalta. Tiesimme, että maksoimme kerrostalossa vedestä liikaa, mutta emme ymmärtäneet, kuinka paljon maksoimme liikaa, hän naurahtaa.

Mattiloiden vuosikulutus on mittarilukemien mukaan vaihdellut 82–121 vesikuution välillä. Se nousi hieman, kun kuopus syntyi. Keskimäärin perhe käyttää 55 litraa vettä vuorokaudessa henkilöä kohden, mikä on todella vähän. Pirkanmaan Kiinteistöyhdistyksen tilastojen mukaan tamperelaiset käyttävät vettä keskimäärin 150–160 litraa vuorokaudessa.

– Eikä meillä edes tietoisesti säästetä vettä, vaan käymme suihkussa päivittäin ja välillä tiskataan kattiloita käsinkin, Mattila kertoo.

Ennakkomaksu veden käytöstä

Taloyhtiössä peritään vesimaksua ennakkona 13 euroa kuukaudessa henkilöä kohti. Loppuvuodesta taloyhtiön isännöitsijä Jukka Haapaniemi Isännöinti Ilkka Saarinen Oy:stä lähettää asukkaille lomakkeen, johon he täyttävät oman kylmän ja lämpimän veden mittarilukemansa. Tietojen perusteella Haapaniemi tekee tasauslaskun.

– Jos vettä on huoneistossa kulunut enemmän kuin arvioitu, vesimaksua peritään lisää. Jos vettä on käytetty vähemmän, tulee palautusta, hän selvittää.

Kylmästä vedestä veloitetaan kolme euroa kuutiolta ja lämpimästä vedestä tuplasti. Vedenkulutuksen taso on isännöitsijän mukaan vuosien mittaan hakeutunut kohdilleen. Kun ennakkomaksua kerätään pikkuhiljaa ympäri vuoden, pottia kertyy huomaamatta.

– Meillä palautus vesimaksuista on yleensä satoja euroja. Sillä säästöllä voisi vaikka käydä koko perheen voimin viettämässä viikonlopun kylpylähotellissa kerran vuodessa, Mattila lisää.

Yksi pihistää, toinen lotraa

Niin Mattilat kuin muutkin käyttävät vettä omalla tavallaan ja myös maksavat sen käytöstä, kun huoneistossa on oma vesimittari. Jos mittaria ei ole, lasku kaatuu taloyhtiön eli kaikkien asukkaiden kesken jaettavaksi.

30 vuotta isännöitsijänä toimineen Haapaniemen mukaan ei tarvitse ihmetellä, miksi asukkaat joissain taloyhtiöissä ovat näreissään toisten ylenmääräisestä vedenkäytöstä. Kyttäämistäkin on ilmennyt.

– Valtaosassa asuntoja ei ole omia huoneistokohtaisia mittareita, mikä ei kannusta vedensäästöön. Jonkun asukkaan säästäväisellä vedenkäytöllä on pieni vaikutus koko talon vesilaskussa, jos toinen puolestaan lotraa. Valistustyön vaikutus on minimaalinen; euro on tässäkin asiassa paras konsultti.

Molemmat miehet ihmettelevät, miksi huoneistokohtaiset vesimittarit ovat vasta nyt tulleet pakollisiksi uudisrakennuksissa ja putkiremontoitavissa kohteissa.

– Kaikki pitävät luonnollisena sitä, että sähkö mitataan asuntokohtaisesti. Voi kuvitella, millainen haloo nousisi, jos sähkölaskut jaettaisiin neliöiden tai henkilöluvun suhteessa, Haapaniemi heittää.

Säästyy vettä ja lämpöä

Muutokset ihmisten vedenkäytössä näkyvät välittömästi mittarin asentamisen jälkeen; itse maksettavilla euroilla on isännöitsijän mukaan kumma psykologinen vaikutus.

– Pienimmilläänkin talon vedenkulutus laskee 30 prosenttia. Onpa jossain tullut jopa 42 prosentin säästöjä vedenkulutuksessa, hän kertoo.

Mittarit maksavat itsensä taloyhtiölle takaisin muutamassa vuodessa. Säästö on myös pysyvää. Pienempi vedenkulutus alentaa myös lämmityskuluja, sillä noin 10 prosenttia niistä menee kylmän veden lämmittämiseen.

– Kun vesilaskusta saa pois 30 prosenttia ja lämpölaskusta 10 prosenttia, säästyy isossa kerrostalossa vuositasolla tuhansia euroja. Vesimittareiden asentaminen onkin yksi helpoimpia tapoja säästää – niin taloyhtiöille kuin asukkaille.

Lyhennä suihkua, säästät rahaa

Jos lyhennät päivittäistä suihkuasi 10 minuutista viiteen minuuttiin, säästät omalta kohdaltasi vesilaskua noin 60 euroa vuodessa lämmitystavasta riippuen.

– Nykyisillä kaukolämmön hinnoilla saa Tampereella suihkutella eurolla 14 minuuttia. Jos viisihenkisestä perheestä käy jokainen aamulla suihkussa, hintaa suihkuille kertyy viisi euroa päivässä vuoden jokaisena päivänä. Lisäksi maksettavaksi tulee vesi, joka kuluu vedettäessä vessaa, pyykin- ja astioidenpesuun sekä muuhun talouskäyttöön, laskee isännöitsijä Jukka Haapaniemi Isännöinti Ilkka Saarinen Oy:stä.

Mikä neuvoksi, kun hanasta ei tule vettä?

Asut kerros- tai rivitalossa ja olet juuri aikeissa keittää kahvia tai mennä suihkuun. Mutta mitä ihmettä, hanasta ei tule vettä. Mitä teet?

Ota yhteyttä kiinteistön huoltoyhtiöön ja selvitä, johtuuko katkos vedenjakelussa kenties talossa tehtävistä
korjauksista. Voit käydä pikaisesti katsomassa, onko katkoksesta ilmoitettu taloyhtiön ilmoitustaululla tai kiinteistön ulko-ovessa.

Vesi voi olla poikki myös asuinalueellasi tehtävien vesijohtotöiden vuoksi. Jos kyseessä on pidempi keskeytys
vedenjakelussa, Tampereen Vesi ilmoittaa asiasta ennakkoon kiinteistöjen asukkaille kiinnittämällä lapun kiinteistön ulko-oviin. Tietoa Tampereen Veden toimialueella voimassa olevista vedenjakeluhäiriöistä saat soittamalla häiriötiedotuspalvelun puhelinnumeroon 0800 90 172 (maksuton ympäri vuorokauden).

Entä kun ei tule lämmintä vettä?

Ota ensisijaisesti yhteyttä kiinteistön huoltoyhtiöön, jos asut kerros- tai rivitalossa. Jos asut omakotitalossa tarkasta lämminvesivaraajan tai kaukolämmönvaihtimen toiminta ja ota tarvittaessa yhteys alan huoltoliikkeeseen.

Tampereen Vesi toimittaa vain kylmän veden, ja käyttöveden lämmitys tapahtuu kiinteistökohtaisesti. Lämpimään veteen ja kaukolämmön jakeluun liittyvät vikailmoitukset tehdään Tampereen Kaukolämpö Oy:n numeroon 0800 90 171.

Kun havaitsen vuodon tai viemäritukoksen?

Ilmoita vesijohtovuodosta tai viemäritukoksesta Tampereen Veden ympäri vuorokauden päivystävään maksuttomaan numeroon 0800 90 172.

vesitehras kansi 18 01

TK mediatalo - Asiakaslehti verkossa