VesitehrasLogo

Tampereen veden asiakaslehti

1/2018

Huom! Sinulla on käytössäsi Internet Explorerin vanha versio. Tämä nettilehti on optimoitu Explorerin uudemmille versioille. Suosittelemme selaimen päivitystä myös tietoturvasyistä.

Laatujärjestelmävastaava Liisa Mustaniemi koordinoi Tampereen Veden laatutyötä ja viestintää. Tavoitteena on toiminnan laadun parantaminen ja entistäkin tyytyväisemmät asiakkaat.

Laatujärjestelmävastaava Liisa Mustaniemellä ei ole tyypillistä työpäivää. Parasta työssä onkin hänen mukaansa sen vaihtelevuus.

Vaikka Mustaniemi vastaa tittelinsä mukaisesti Tampereen Veden laatu- ja ympäristöjärjestelmän toiminnasta, suurimman osan työajasta haukkaa viestintä. Hän laatii tiedotteita, ylläpitää verkkosivuja ja kokoaa erilaisia raportteja, kuten liikelaitoksen vuosikertomusta.

Toisinaan Mustaniemi pääsee irtautumaan sisätöistä ja osallistumaan erilaisiin tapahtumiin. Niissä jaetaan usein vesipulloja, jotka täytetään puhtaalla Tampereen vedellä.
– Tällä haluamme nostaa hanaveden arvostusta ja saada ihmiset miettimään, kuinka hyvää vettä meillä Suomessa on, Mustaniemi kertoo.

Viime aikoina Mustaniemi on keskittynyt erityisesti Tampereen Veden verkkosivujen uudistamiseen. Uusilta sivuilta asiakkaan on jatkossa entistä helpompi löytää etsimänsä palvelut. Samalla niiden ulkoasu saa raikkaan, uudenaikaisen ilmeen.

Tärkeintä viestinnässä on Mustaniemen mukaan avoimuus.

– Haluamme kertoa asiakkaille mahdollisimman avoimesti Tampereen Veden toiminnasta ja myös ongelmatilanteista, kuten vesikatkoista tai veden laadun häiriöistä.
Mustaniemi on mukana myös Vesitehras-lehden suunnittelussa. Moni tämänkin lehden aiheista on hänen mietintämyssystään.

Jatkuvaa laadun parantamista

Tampereen Vedellä on sertifioitu laatu- ja ympäristöjärjestelmä, joka takaa hyvän ja laadukkaan toiminnan puhtaan veden jakelusta jäteveden puhdistamiseen, tiedottamiseen ja asiakaspalveluun. Tavoitteena on jatkuva toiminnan kehittäminen ja laadun parantaminen.

Liisa Mustaniemi vastaa järjestelmän toiminnasta ja pitää siihen liittyvät ohjeistukset ja raportit ajan tasalla.

– Laatujärjestelmän ylläpito kuuluu toki jokaiselle Tampereen Veden työntekijälle. Minun tehtäväni on pitää lankoja käsissäni ja patistella muita, hän naurahtaa.

Tampereen Veden johtoryhmä päättää vuosittain laatutavoitteet, joiden toteutumista seurataan säännöllisesti. Tavoitteena on esimerkiksi jäteveden puhdistaminen lupaehtojen mukaan, vesijohtoveden hyvän laadun varmistaminen sekä asiakastyytyväisyyden parantaminen entisestään.

Jos ongelmatilanteita tulee, niistä pyritään tiedottamaan asiakkaille nopeasti. Usein vesikatkos tai muu häiriö sattuu illalla tai yöllä, jolloin Mustaniemi ei itse ole töissä. Silloin vesilaitoksen päivystäjä sanelee nauhalle häiriötiedotteen, jonka asiakkaat voivat kuunnella Tampereen Veden vikailmoitusnumerosta 0800 90 172. Numeroon voi soittaa maksutta ympäri vuorokauden.

– Viestintää kehitetään parhaillaan niin, että se tavoittaisi asiakkaat paremmin myös virka-ajan ulkopuolella.

Mukavan itsenäistä työtä

Liisa Mustaniemi on viihtynyt Tampereen Vedessä jo 11 vuoden ajan. Vaikka tehtävät ovat pysyneet periaatteessa samoina, työnkuva on koko ajan laajentunut ja kehittynyt. Työ laatujärjestelmävastaavana ja tiedottajana on mukavan itsenäistä.

– Minulla on tietyt työtehtävät, mutta saan itse päättää, miten ja missä ajassa ne teen, Mustaniemi hymyilee.

Työssä viihtymistä tukee myös mukava työyhteisö. Naapurihuoneeseen on helppo poiketa kysymään neuvoa. Kotona Mustaniemen pitävät kiireisenä perheen 3- ja 6-vuotiaat lapset. Silloin tällöin aikaa jää myös vanhoille, rakkaille harrastuksille, saksofonin soitolle ja moottoripyörävanhuksen ulkoiluttamiselle.

 

KUKA?

Liisa Mustaniemi

  • Tampereen Veden laatujärjestelmävastaava, joka hoitaa myös liikelaitoksen viestintää.
  • Työskennellyt Tampereen Vedessä vuodesta 2005.
  • Koulutukseltaan ympäristöjohtamisen tradenomi.
  • Kun ehtii, harrastaa saksofonin soittoa ja moottoripyöräilyä.

vesitehras kansi 18 01

TK mediatalo - Asiakaslehti verkossa