Pääkirjoitus 1/2017
Kevätterveiset vesitehtaalta
Hyvä asiakkaamme! Vesihuoltolaitoksen perustehtävä on toimittaa asiakkailleen puhdasta talousvettä ja palauttaa jätevedet puhdistettuina luonnon kiertokulkuun. Vesihuoltopalvelun pitää toimia katkottomasti ja olla turvallista.
Tampereen Vesi mittaa onnistumistaan asiakastyytyväisyyskyselyillä ja osallistumalla laitosten väliseen tunnuslukuvertailuun. Asiakastyytyväisyyden keskiarvoksi saimme uusimmassa Taloustutkimuksen kyselyssä keskiarvon 8,6 kouluarvosana-asteikolla 4–10. Veden laatu sekä vedenjakelu ja viemäröinti saivat arvosanakseen kumpikin 9- ja muut palvelut 8 ½.
Palveluosaan sisältynyt vesilaitoksen yleinen tiedotustoiminta sai arvosanan 8 +. Tämäkin numero oli parantunut hieman edelliskerrasta ja oli muiden laitosten keskiarvoa parempi. Silti tulos vinkkasi, että toimintaamme koskeva tiedonjano kasvaa jatkuvasti ja vaatii sen vuoksi lisää satsauksia – hyväkään toiminta yksin ei riitä, jos emme osaa kertoa siitä asiakkaille riittävästi.
Tiedottamistarve korostuu varsinkin silloin, kun toiminnassa on syystä tai toisesta katkos – vettä ei tule tai viemäri tulvii. Tähän vastaamme uudella, kokoaikaisesti ajan tasalla pidettävällä häiriökarttapalvelulla, joka otetaan käyttöön lähiaikoina. Karttaa klikkaamalla toimivassa palvelussa kerrotaan äkillisistä häiriöistä ja suunnitelluista korjauksista kestoineen. Samassa palvelussa on esitetty myös kesän rakentamiskohteiden etenemistilanne. Jo ennestään käytössä on vikanumeroon kytkeytyvä häiriötiedotepalvelu kotisivujen tiedotteiden lisäksi.
Hyvää äitienpäivää ja kaunista kesää kaikille – jo 119 vuotta toimineiden tamperelaisten vesihuoltopalvelujen parissa!
Pekka Pesonen
Toimitusjohtaja, Tampereen Vesi
P.S. Tutustu asuinalueesi reaaliaikaiseen vedenlaatuun osoitteessa vellamo.tampere.fi.