Esteettömyysvalinnat

Skip to main content
Kun lasku askarruttaa, Liisa ja Eetu auttavat
Kun lasku askarruttaa, Liisa ja Eetu auttavat
Liisa Soinin ja Eetu Maijasen vahvuudet täydentävät toisiaan ja yhteistyö sujuu hyvin.
Töissä Tampereen Vedessä

Kun lasku askarruttaa, Liisa ja Eetu auttavat

Tampereen Veden palveluneuvojien Liisa Soinin ja Eetu Maijasen työtä on tehdä uusia vesisopimuksia ja kertoa ihmisille, miksi tasauslasku onkin huomattavasti luultua suurempi.

Kun Tampereen Veden asiakaspalvelussa puhelin soi, langan päässä on herännyt lähes poikkeuksetta kysymys vesilaskusta. Se ei ole ihme, palveluneuvoja Liisa Soini sanoo.

Perusmaksusta ja käyttömaksusta koostuvassa vesilaskussa on kieltämättä paljon rivejä. Ja koska laskumme ovat pääasiassa arviolaskuja, vuosittain tulevat tasauslaskut aiheuttavat toisinaan hämmennystä, Soini huomauttaa.

Kun esimerkiksi perhekoko kasvaa, samalla kasvaa myös vedenkulutus. Jos kasvua ei huomaa ennakoida ja ilmoittaa vesilaitokselle, arviolaskut ovat liian pieniä ja tasauslaskut vastaavasti suuria. 
Huomattavasti keskivertoa suurempi vesilasku noudattelee vanhaa totuutta: pettymys on vain harvoin iloinen yllätys.

Ihmiset soittavat, kun he kaipaavat apua laskun tulkinnassa. Käymme asioita yhdessä läpi, ja yleensä sen kautta asia muuttuu myös asiakkaalle ymmärrettäväksi. Siksi me täällä olemme, palveluneuvoja Eetu Maijanen sanoo.

Kokeneen hoitajan uusi ura

Soini on työskennellyt Tampereen Vedessä pian kuusi vuotta. Hyppy vesialalle ei ollut ehkä aivan tavanomainen. Opiskeluajoistaan asti Soinille olivat tulleet tutuiksi näytteenottoputkilot ja sentrifugit suurten sairaaloiden laboratorioissa. 

Olin yli 50-vuotias, kun jätin laboratoriot ja lähdin opiskelemaan uutta alaa. Mietin, saisinko näin vanhana enää edes töitä, Soini kertoo.

Kun takana oli harjoittelu Saarioisen pääkonttorilla Tampereella, Soini sai töitä Tampereen Vedestä. Työ asiakaspalvelussa on sopinut Soinille hyvin. Se on antanut uutta intoa työn tekemiseen, ja samalla hän pääsee soveltamaan aiemmin työelämässä hankkimiaan vahvuuksia.

– Kun labrassa otetaan kokeita, asiakas on arvioitava nopeasti ja päätettävä, lähestyykö häntä kevyemmin vai asiallisemmin. Samalla tavalla nyt asiakkaan soittaessa on kuultava nopeasti, minkälaisella tyylillä saamme asian parhaiten hoidettua.

Eetu yhdistää opinnot ja työn

Asiakkaiden ongelmien ratkominen on tärkeä osa palveluneuvojan työtä, mutta se on vain toinen puoli. Asiakaspalvelussa tehdään myös uudet vesisopimukset. Vastapuolena sopimuksessa on liikelaitos, taloyhtiö tai omakotitaloissa yksittäinen asukas.

Maijaselle juuri työn sopimusasiat ovat sydäntä lähellä. Hän on viimeistelemässä sopimusoikeuden ja rahoitusjuridiikan opintojaan Vaasan yliopistossa. Kesän Maijanen työskenteli Tampereen Vedessä kokopäiväisesti, opintojen jälleen alettua työ on jatkunut osa-aikaisena.

Koronan myötä opiskelut tehtiin etänä muutenkin, eikä minun tarvitse Vaasassa juuri käydä. Tämä on tosi kiva työ siksikin, että pääsen soveltamaan koulussa oppimaani heti työelämässä, Maijanen sanoo.

Veden käyttäjiä Tampereen Vedellä on yhtä monta kuin Tampereella on asukkaitakin, ja turistit sekä muut junantuomat siihen päälle. Sen sijaan käyttöpaikkoja eli asiakkaita, joille tehdään sopimus ja lähetetään lasku, on noin 22 000.

– Jos tulee omistajanvaihdoksia, päivitämme sopimukset. Tällä hetkellä Tampereella rakennetaan paljon ja teemme siksi nyt paljon myös uudiskohteiden sopimuksia, Maijanen kertoo.

Hankalia asiakkaita ei ole

Työuralla katsottuna kokenut Soini ja nuoruuden sofistikoitunutta intoa huokuva Maijanen ovat aika lailla eri puusta veistettyjä. Erojen sijaan heissäkin on enemmän yhteistä. Molempien puheessa toistuu usein asiakkaan kohtaaminen. 

– Hankalia ihmisiä ei ole. Sen sijaan on hankalia ja yllättäviä asioita, joiden eteen ihmiset saattavat joutua, Soini miettii.

Riippuu asiasta, millä viestintävälineellä Soini ja Maijanen haluavat asiaa hoitaa. Yhtä oikeaa tapaa ei ole.

– Joskus puhelin on kuningas, sillä lyhyessä ajassa saa selitettyä monimutkaisenkin asian. Toisaalta sähköpostilla asiaa voi taustoittaa, ja me taas voimme sillä tavoin rauhassa kyetä antamaan perustellumman vastauksen, Maijanen tuumii.

Soini ja Maijanen ovat huomanneet, että kokemuksen ja nuoruuden liitto on hyvä yhdistelmä työyhteisössä. Maijanen on tottunut kysymään rohkeasti neuvoa vanhemmilta työkavereilta, ja mikä tärkeintä, myös tottunut saamaan heiltä apua. Erilaisuus on voimavara, kun ihmiset aidosti arvostavat toistensa vahvuuksia, Soini huomauttaa.

– Englantia puhuessani joudun usein miettimään vesialan sanoja, kun taas Eetu puhuu englantia kuin äidinkieltään. It-asioissa olen jatkuvasti pyytämässä häneltä apua, Soini nauraa.

Liisa Soini, 62

Koti: Korkinmäessä

Työmatka: kesät pyörällä, talvet autolla

Ura: Tampereen Vedessä vuodesta 2017. Aikaisemmin laboratoriohoitajana Espoon Jorvissa ja Tampereen Yliopistollisessa sairaalassa.

Luttaaminen: ”Keskimäärin yksi tamperelainen käyttää 40 kuutiota vuodessa, mutta meillä kahdelta henkilöltä menee yli sata kuutiota, eli kai se aviomieheni sitten aika lailla luttaa siellä suihkussa… Sanotaan nyt näin, että täytyy olla monia, jotka kuluttavat vettä minua vähemmän.”

Eetu Maijanen, 26

Koti: Hervannassa

Työmatka: bussilla kesät talvet.

Ura: Tampereen Vedessä toukokuusta 2022. Aikaisemmin opintojen ohessa kaksi vuotta asiakaspalvelutyötä Alkon myymälässä.

Luttaaminen: ”Olen aika säästeliäs vedenkäyttäjä. Jo ennen tänne tuloani kiinnitin huomiota vedenkäyttöön. Ilmastonmuutos on iso asia, eikä oikein ole hyviä syitä jättää itse pieniä asioita arjessa tekemättä. Nyt kun päällä on energiakriisi, olen entistä vakuuttuneempi, että järkevä vedenkäyttö kannattaa.”