Esteettömyysvalinnat

Skip to main content
Osakeyhtiö on toiminut kohta vuoden – Tulokset puhuvat puolestaan
Osakeyhtiö on toiminut kohta vuoden – Tulokset puhuvat puolestaan

Osakeyhtiö on toiminut kohta vuoden – Tulokset puhuvat puolestaan

Näin Tampereen Veden yhtiöittäminen onnistui. Asiakkaiden palvelut eivät kärsineet yhtiöittämisestä.

Toimitusjohtaja Petri Jokela voi hyvällä syyllä huokaista helpotuksesta.

Tampereen Veden muutos liikelaitoksesta osakeyhtiöksi saatiin päätökseen viime vuoden lopussa ja uusi yhtiö aloitti varsinaisen toimintansa tammikuun ensimmäisenä päivänä. Jokela on tyytyväinen, koska yhtiöittämisen pelätyt haasteet onnistuttiin selättämään:

Ensimmäinen vuosi on sujunut odotuksiakin paremmin, vaikka esimerkiksi maksuliikenteen muutokset vaativat paljon työtunteja.

– Osakeyhtiössä kaikki pitää tehdä itse. Ei ole kaupungin virkamiehiä eikä kaupungin kassaa. Nyt meidän on huolehdittava itse, että tilillä on riittävästi rahaa joka kuukausi. On pitänyt varmistua siitä, että maksuliikenne toimii yhtä joustavasti kuin kaupungin alaisuudessa, Jokela kertoo.

Yhtiön käynnistyessä sillä ei ollut vielä kassavaroja lainkaan. Alku rahoitettiin käyttöluotolla, mutta jo maaliskuussa osakeyhtiö pyöri tulorahoituksella.

– Kun maksujärjestelmät saatiin käyntiin, olemme pärjänneet oikein hyvin. Tästä kuuluu iso kiitos henkilöstölle, Jokela sanoo.

Rahaliikenteestä tuli läpinäkyvää

Yhtiöittämisen mukanaan tuomia haasteita on ratkottu myös tietohallinnossa. Osakeyhtiössä piti heti aluksi varmistaa, että tietojärjestelmät toimivat myös vuodenvaihteen jälkeen, kun Tampereen Vesi ei ollut enää osa Tampereen kaupungin organisaatiota.

– Myös sopimushallinto teetti töitä. Meillä on yli 20 000 asiakasta ja onneksemme asiakassopimukset siirtyivät yhtiöön joustavasti. Muita sopimuksia on useita satoja, ja ne täytyi tarkistaa ja tarvittaessa päivittää. Samalla varmistimme, että vanhat liikelaitoksen ja kaupungin väliset sopimukset ovat voimassa, Jokela kertoo.

Toimitusjohtajan mukaan yhtenä tavoitteena oli varmistaa, että asiakkaiden palvelut jatkuvat häiriöttä. Näin myös kävi.

– Asiakkaan suuntaan ei aiheutunut ongelmia. Yksikään toiminto ei ole jäänyt tekemättä yhtiöittämisen takia. Onneksi ydinliiketoimintamme eli vesihuolto ei vaatinut merkittäviä muutostöitä.

Asiakkaan kannalta yhtiöittämisen suurimpia etuja on parantunut läpinäkyvyys. Osakeyhtiömuotoinen Tampereen Vesi tekee osakeyhtiölain mukaisen tilinpäätöksen, josta kuka tahansa voi tarkistaa yhtiön tulot ja menot.

– Kun keräämme varoja asiakkailtamme yhtiön toimintaan, asiakkaita kiinnostaa, mihin tarkoitukseen rahat on käytetty. Osakeyhtiön tilinpäätöksessä tiedot ovat avoimesti kaikkien saatavilla. Olemme monopoli omalla alallamme ja ennen kaikkea siksi rahankäytön kanssa pitää olla tarkkana, Jokela sanoo.

Henkilöstön tyytyväisyys parantunut

Jo ennen uuden osakeyhtiön käynnistämistä Tampereen Veden tavoitteena oli turvata ammattitaitoisen työvoiman saatavuus. Jokelan mukaan ajatuksena oli, että osakeyhtiö nähdään jatkossa liikelaitosta houkuttelevampana työpaikkana.

– Olemme halunneet tehdä Tampereen Veden brändistä tunnetumman ja sitä kautta vahvistaa henkilöstön ammattiylpeyttä.

Henkilöstö on ollut alusta lähtien tiiviisti mukana yhtiöittämisprosessissa. Jokela kiittelee yhtiön sisällä vallitsevaa hyvää henkeä. Tämä näkyy myös konkreettisissa luvuissa.

– Talon sisällä tehdyn henkilöstön työtyytyväisyystutkimuksen mukaan yhtiöittämisen jälkeen työssä viihdytään paremmin. Se on hieno asia.